מה מיוחד בתיבות הילוכים של רכבי יוקרה?

 | 
audi, צילום: יח"צ
עד כמה שתיבת הילוכים ידנית לרכב נראית מיושנת בתקופתנו, יש לה כמה יתרונות בולטים על פני גיר אוטומטי. עם גיר ידני, ביצועי הרכב טובים ומהירים יותר (למשל, כשרוצים להספיק לעבור בירוק). תיבת הילוכים ידנית חסכונית בדלק יותר מאשר מקבילתה האוטומטית. שליטת הנהג בגיר ידני גבוהה יותר, למשל בתנאי שטח. גיר ידני שומר על ערנות הנהג בנסיעה ממושכת טוב יותר מאוטומטי, ולבסוף, הוא זול יותר לקנייה, תחזוקה ותיקונים ורגיש פחות לתקלות.
אולי זו הסיבה לכך שבשנים האחרונות אנו עדים לתחייה בלתי צפויה של תיבת ההילוכים הידנית, שנים לאחר שחשבנו שחלפה מן העולם לבלי שוב. כך, בתחילת העשור השני של שנות האלפיים, מכוניות מיני או סופר-מיני, משפחתיות דוגמת יונדאי i30 או פורד פוקוס ו"רכבי מנהלים" כמו אלפא 159 או סובארו B4, חזרו להיות מוצעים עם תיבות הילוכים ידניות.
לא במקרה, בשנים האחרונות בוחרים רכבי יוקרה באופציה שלישית, המשלבת את הטוב משני העולמות, האוטומטי והידני: DCT (ראשי תיבות של Dual Clutch Transmissions). בגרסה המתקדמת יותר של שיטה זו, הנקראת ברכבי פולקסווגן DSG, מחשב מבצע באופן אוטומטי את העברת ההילוכים, באמצעות ניתוק וחיבור לסירוגין מהמנוע ואליו של שני הילוכים המשולבים בעת ובעונה אחת. הודות למעבר הרך והחלק בין הילוכים, הנהג אינו צריך לסבול מטלטלות, קפיצות ורעידות הכרוכות בשימוש בתיבת הילוכים רובוטית למשל. לצד זאת, גירים מסוג DCT חסכוניים בדלק (צריכת הדלק המופחתת מפחיתה גם את זיהום האוויר שנגרם כתוצאה משימוש ברכב), מאפשרים זריזות ומשפרים את ביצועי הרכב – ממש כמו גיר ידני.
בעיקרו של דבר, גיר מסוג DSG מהווה שיפור משמעותי מדגמים מסורתיים יותר, הן בביצועים והן ביעילות. הבעיה העיקרית עבור רוב הקונים נשארה המחירים הגבוהים של מכוניות הכוללות תיבת הילוכים מסוג זה, אם זאת לעיתים, טיפול ושיפוץ גיר DSG עשוי להיות מורכב ויקר ולכן ישנם הנמנעים מרכבים אלו.
בין כלי הרכב המגיעים עם תיבת הילוכים מסוג DSG ניתן למנות את ה-VW, הסיאט והסקודה. אולם לא מעט מכוניות משווקות עם אותו סוג מערכת, אך מציגות אותה בשם שונה. אאודי מכנה את תיבות ההילוכים מסוג DSG שלה בשם S Tronic, ופורשה מתייחסת אליהן בתור תיבות הילוכים מסוג PDK. דגמים ספציפיים של רכבי יוקרה עם מערכות העברת הילוכים חדישות ומתקדמות מסוג זה כוללים בין היתר את הפורשה 911 קאררה, מרצדס-בנז AMG GT S, אאודי TT-S, ב.מ.וו M4, ניסאן GT-R, פולקסווגן גולף R, אלפא רומאו 4C ויונדאי ולוסטר טורבו.
בעידן שבו אנו חיים, מאזן היתרונות והחסרונות בין סוגים שונים של תיבות הילוכים הוא עניין מורכב. לפני קבלת החלטה לגבי הרכב והגיר שהייתם רוצים לנהוג איתם, כדאי ללמוד את הנושא לעומק, כדי שתוכלו להשיב לעצמכם בביטחון על השאלה: מהי תיבת ההילוכים המתאימה לכם ביותר?
תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה